BTW nummer eenmanszaken wijzigt per 1-1-2020

BTW nummer eenmanszaken wijzigt per 1-1-2020

In het BTW nummer van een eenmanszaak wordt het persoonlijke BSN van de eigenaar gebruikt. In het kader van de privacy is dat een onwenselijke situatie.
De belastingdienst heeft aangegeven, dat in het najaar 2019 alle eenmanszaken een nieuw btw identificatienummer (btw nummer) ontvangen. In dit nieuwe btw-nummer is het Burgerservicenummer (BSN) van de eigenaar niet verwerkt. Op deze wijze wordt de privacy van de ondernemer beter beschermd.
Het nieuwe btw-nummer moet vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt.

Hoe ziet het nieuwe btw nummer eruit?
Het btw nummer is een persoonlijk, uniek nummer en bestaat net als nu uit: NL – 9 cijfers – B – 2 cijfers. Het verschil met de oude situatie is, dat de 9 cijfers niet langer het BSN van de eigenaar vormen en dat het controlenummer een willekeurig getal is.

Wat moet u doen?

  • Aanpassen van factuurpapier of factuursjabloon, internetsite(s), briefpapier, overige digitale sjablonen en andere communicatiemiddelen aan, zodat vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw nummer wordt gebruikt. Tot en met 31 december 2019 dient het huidige btw nummer nog te worden gebruikt.
  • Doorgeven van het nieuwe btw nummer alvast met uw adviseur/accountant/boekhouder. Zodat zij van het nieuwe btw nummer waar nodig kunnen aanpassen, aan in administratie.
  • Doorgeven van het nieuwe btw nummer aan vaste leveranciers en zakelijke klanten, zodat zij dit ook in hun systemen kunnen aanpassen..
  • Hij past per 1 januari 2020 het btw nummer aan in de administratiesoftware.

 Doet u (ook) zaken binnen de EU en/of daarbuiten?
Vanaf 1 januari 2020 moet u het nieuwe btw nummer gebruiken voor zowel contacten met leveranciers als met klanten. Dan is het huidige btw nummer niet meer geldig. Dit is van groot belang bij de handel in de EU. Vanaf 1 januari 2020 is het nieuwe btw nummer te verifiëren in het uitwisselingssysteem voor btw-informatie (VIES).

Verder dient u nog op het volgende te letten:

  • Als uw klant in de EU verkoopt is het van belang dat hij voor verkopen vanaf 1 januari 2020 zijn nieuwe btw nummer op zijn factuur zet.
  • Als uw klant inkoopt in de EU moet zijn leverancier voor verkopen vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw nummer op de factuur plaatsen en gebruiken bij de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP).
  • Krijgt uw klant in 2020 een factuur voor goederen of diensten die de EU-leverancier al in 2019 heeft verricht? En staat op deze factuur toch het oude btw-nummer? Dan hoeft uw klant de leverancier niet te vragen om een factuur met zijn nieuwe btw nummer.
  • Als uw klant is geregistreerd voor de mini One Stop Shop-regeling (MOSS-regeling), dan zet de Belastingdienst deze registratie om in het nieuwe btw nummer. Uw klanten ontvangen daarover apart informatie.

Voor teruggaaf van btw uit andere EU-landen via het portaal op belastingdienst.nl/eubtw blijft u, of uw klant, inloggen met de huidige gebruikersnaam. Dat is het omzetbelastingnummer met daarvoor ‘NL’. Als identificatie van uw klant geeft de Belastingdienst vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw nummer van de eenmanszaak door aan de EU-belastingdiensten bij wie uw klant – of de eenmanszaak – een verzoek indient voor teruggaaf van btw.

Let op!
Alleen het btw nummer van Nederlandse eenmanszaken verandert, die van overige EU-ondernemers blijft ongewijzigd.

 

lbouwer